Formule van Harris-Benedict


Bij de formule van Harris-Benedict wordt er rekening gehouden met je gewicht, je lengte en je leeftijd om je BMR te berekenen.
Er wordt geen rekening gehouden met je LBM (Lean Body Mass).
De formule is als volgt : Door rekening te houden met volgende aktiviteitsnivo's berekend men uw BMR (Minimale Caloriebehoefte om in leven te blijven in rusttoestand.
Alsook het "Onderhoud" die je normale caloriebehoefte is volgens de gekozen aktiviteit
  1. Weinig of geen training, kantoorwerk ( x 1.2 )
  2. Lichte training/sport 1-3 dagen per week ( x 1.375 )
  3. Gemiddelde training/sport 3-5 dagen per week ( x 1.55 )
  4. Zware training/sport 6-7 dagen per week ( x 1.725 )
  5. Zware dagelijkse training/sport plus lichamelijk werk of twee keer per dag trainen, marathon, voetbalkamp, wedstrijd, etcetera ( x 1.9 )

Gewicht (kg) Lengte (cm) Leeftijd Activiteitsniveau

Formule van Katch-McArdle

Bij de formule van Katch-McArdle wordt geen onderscheid tussen mannen en vrouwen gemaakt
daar men rekening houd met de spiermassa LBM (Lean Body Mass) welke het percentage spieren, benen en organen in je lichaam aangeefd.
Je LBM wordt berekend aan de hand van je gewicht en je vetpercentage of FBM (Fat Body Mass)
Deze kun je laten meten. Een gemiddelde is ongeveer 20%.
De formule is als volgt: BMR = 370 +(21.6 * LBM in kg)
In de calculator hieronder moet gewicht, vetpercentage en activiteitsniveau (zie Benedict lijst van activiteiten) invullen en klik op Bereken BMR
Gewicht (kg) Vetpercentage Activiteitsniveau



Deze berekening werd het laatst gewijzigd op :