- Je kan een eenvoudige berekening inbrengen zoals : 3/2 + 4*(12+3).
- Je kan ook Javascript codes inbrengen.
- Bv. om de waarde van pi te kennen (p), tip : PI
- Om het logaritme van 3 te berekenen tip : log(3)
- Om 2 te verhogen tot de 3rd macht tip : pow(2,3)
- Om de oppervlakte te weten van een cirkel met diameter 9 tip : PI*pow(9/2,2)
Aangenomen wiskundige operatoren
- + optellen
- - afrekken
- / delen
- * vermenigvuldigen
- () hiërarchie (4 + 1) / 2 of 4 + 1 / 2
- % modulus - voorbeeld (8 + 7) % 13 geeft als resultaat 2
Aangenomen vergelijksoperatoren
- == gelijk aan - voorbeeld : 5 == 4 retourneert onwaar
- != niet gelijk aan - voorbeeld : 5 != 4 retourneert waar
- < minder dan - voorbeeld : 5 < 4 retourneert onwaar
- > groter dan - voorbeeld : 5 > 4 retourneert waar
- <= minder of gelijk aan - voorbeeld : 5 <= 4 retourneert onwaar
- >= groter of gelijk aan - voorbeeld : 5 >= 4 retourneert waar
- && logische EN - voorbeeld : 5 > 4 && 3>4 retourneert onwaar
- || logische OF - voorbeeld : 5 > 4 || 3>4 retourneert waar
- ! logische NIET - voorbeeld : !(5==5) retourneert onwaar
|
Wiskundige eigenschappen constanten (opgepast hoofdletters)
LN10 (Natuurlijke log van 10, = 2.302)
LN2 (Natuurlijke log van 2, = 0.693)
LOG2E (Logaritme van E naar basis 2, = 1.442)
LOG10E (Logaritme van E naar basis 10, = 0.434)
PI (PI = 3.14169)
Functies (enkel kleine letters)
- abs(x) (absolute waarde van x)
- acos(x) (arc cosinus van x, in radians)
- asin(x) (arc sinus van x, in radians)
- atan(x) (arc tangens van x, in radians)
- ceil(x) (volgende grootste integer dan x)
- cos(x) (cosinus van x, x in radians)
- floor(x) (volgende kleinste integer dan x)
- log(x) (natuurlijke logaritme van x)
- pow(x,y) (x aande macht y)
- random() (willekeurig getal tussen 0 en 1)
- round(x) (afronding van x)
- sin(x) (sinus van x, x in radians)
- sqrt(x) (vierkantswortel van x)
- tan(x) (tangens van x, x in radians)
|